Full motion Simulator til Folket

“Full Motion Simulator” – det er et koncept som tidligere har været reserveret til yderst kostbare professionelle simulatorer i de store luftfartsselskaber. Nu forsøger danske Christian Øelund at kombinere Condor-simulatoren med Virtual Reality og bevægelig base.  Perspektiverne – og slutprisen – er lovende.

Tekst: Jens Trabolt / Foto: Christian Øelund

Christians setup. Bemærk siderorspedalerne som er monteret på en “fod”. (Foto: Privat)

Link to automatic translation

Egentlig var det slet ikke meningen, at 38-årige Christian Øelund skulle være svæveflyver. Men en kammerat fik lokket med ud i Polyteknisk Flyvegruppe på Kalundborg flyveplads – og så blev han hooked:

”Jeg var også overrasket over hvor billig flyvningen var”, fortæller Christian. ”Jeg havde altid troet, at flyvning kostede en bondegård”. Besøget resulterede i, at Christian i dag flyver som elev i klubben.




En i svæveflyve-verden af ingeniører er Christian noget så eksotisk som Teknisk Grafiker for en virksomhed som udvikler spil – gamer-afficionados vil nok nikke genkendende til titler som ”Heroes and Generals” – lanceret af Christians firma Reto Moto. 

Christian Øelund (Foto: Privat)

Det seneste års Corona-lockdown har givet Christian en del tid mellem hænderne, og i klubben var der en snak om at forsøge at bygge en full-motion-simulator.

”Det endte faktisk med, at jeg købte alle komponenter for mig selv, så jeg kan eksperimentere med setuppet”, siger Christian – det er nemlig ikke bare plug-and-play at få det til at virke.

YawVR-komponenterne.

Systemet, som Christian har købt, består af svæveflyvesimulatoren Condor, en kraftig PC med et potent grafikkort, en mobil base som er udgangspunktet for ”full motion-delen” samt et ret avanceret eksemplar af Virtual Reality-headsettet Pimax, som er seneste generation af VR-teknologien.

VR-brillerne koster cirka 1000 euros. De har 2 x 4K-opløsning og 200 graders field of view – dvs meget bedre end fx det billigere Oculus Rift-VR-headset”, fortæller Christian. “Dog skal man være klar over, at Pimax-VR-systemet kræver meget fintuning for, at det skal fungere. Så det er ikke for alle, og det eksisterende Oculus Rift-VR-headset er fuldt tilstrækkeligt for de fleste”, siger han.

Party-tricket i setuppet er den bevægelige base, som er et kommercielt produkt ved navn YAW VR, som koster cirka 1500 USD. Det består af en upside-down sokkel med 3 hjul monteret med 3 kraftige motorer. På disse hjul hviler en ”æggeskal”, som piloten sidder i.  Condor-simulatoren er linket op med den bevægelige skal, som bevæges synkront med oplevelsen i simulatoren.

Simulatoren arbejder efter det princip, at kroppen gerne vil bedrages, hvis synsindtryk følger acceleration.

Eksempel kan termikflyvning med kontinuerlig radius simuleres ved, at stolen tiltes lidt bagover, så man oplever lidt acceleration mod ryggen samtidig med, at man har et visuelt indtryk fra VR-systemet af, at man svinger.

Den kan tiltes i alle dimensioner, og er meget vellykket til at simulere acceleration, eller deceleration, fx under stall-manøvrer, spilstarter eller fx yaw, hvis man tramper sideror. Den fungerer vældigt fint med kommercielle bilsimulatorer, men det kræver temmelig meget at synkronisere med en fly-simulator, og det projekt arbejder jeg på at fintune”, siger Christian, som nu koncentrerer sig om Condor 2 og Microsofts opdaterede 2020-Flight Simulator.

”Stolens styring skal jo vide, hvilke kræfter der udløses af forskellige flyve-manøvrer i spillet, og det er er meget komplekst at håndtere, så det opleves virkeligt”, siger han.

”Man bliver ganske enkelt flyve-syg, hvis bevægelserne ikke er synkroniseret med hvad man oplever visuelt, siger Christian. Det er kendt som ”Simulator sickness”.

Der er temmelig stor rækkevidde i bevægelserne, men der er en grænse – ledninger bliver twistede til sidst, specielt også fordi, at siderorepedalerne jo skal følge med rundt i bevægelserne”, siger han.

Artikel: Virtual-Reality-simulatorer er på vej ud i klubberne

Setup af simulatoren (Foto: Privat)

Produktfoto af YawVR

I øvrigt er et tema som vægt og balance (CoG) vigtigt i simulatoren, præcis som i virkelighedens flyvning. Hvis man bruger for tunge siderorspedaler bliver simulatoren for næsetung og motorerne har svært ved at tilte stolen bagud. Christian har derfor monteret en kontravægt på ryggen af stolen.

”Men dette gav stolen et større moment når den drejede omkring sig selv, hvilket også var problematisk. Det optimale er, at man vil gerne have center-massepunktet til at være så tæt på midten som muligt, og have så lidt masse i omkredsen som muligt”, slutter han.

NG følger sagen.

Produktvideo

 

Link til produkterne 

https://www.yawvr.com/

https://eu.pimax.com/products/vision-8k-x

Andre simulator-artikler

Full motion Simulator til Folket

“Full Motion Simulator” – det er et koncept som tidligere har været reserveret til yderst kostbare professionelle simulatorer i de store luftfartsselskaber. Nu forsøger danske Christian Øelund at kombinere Condor-simulatoren med Virtual Reality og bevægelig base.  Perspektiverne – og slutprisen – er lovende.

Drama i luften! Sverige og Norge fører i svæveflyve-VM

..altså i svæveflyve-simulatoren Condor! Men tag ikke fejl – det er konkurrence på liv og død, når de norske, danske og svenske piloter træner til virkelighedens mesterskaber

Ny simulatorprojekt skal stimulere norsk svæveflyve-interesse

En hård udelanding løsnede vingerne på LN-GBO, en Pik 20D for cirka 20 år siden. Nu har flykroppen fået nyt liv som simulator på Hangar X på den nedlagte Fornebu lufthavn i Oslo.

Simulatortræning fungerer

Ny statistik viser, at simulatortræning fungerer.

VR er konge

Test af Oculus Rift Touch: Condor 2 understøtter endelig VR – virtual reality. Det løfter realismen til helt nye højder

Virtual reality-simulator på vej i klubberne

At kunne simulere flyvning med stor realisme giver kæmpe muligheder – også i svæveflyvningen. I Aarhus Svæveflyveklub har entusiaster bygget en effektiv virtual reality-simulator

Condor 2 – en værdig opdatering?

Simulatoren Condor er siden debut’en i 2007 udviklet sig fra ”gaming” til ”seriøst træningsværktøj” for svæveflyvere. Nu har teamet bag simulatoren frigivet Condor 2, som NG her tester.

Seneste artikler

Landmark-havari med elektrofly

Den norske havarikommission har udgivet rapport om havariet med LN-ELA. Det var det samme fly, en Pipistrel Alpha Electro, som NORDIC GLIDING testede med stor interesse i 2018. Det var Norges første fuldt elektriske fly, og det er derfor meget vigtigt at fastlægge, hvad der førte til motorstop med efterfølgende nødlanding.

Crtomir Rojnik (1949-2021) In memoriam

Crtomir Rojnik, slovensk segelflygare och ingenjör från Celje i Slovenien, har satt djupa spår i variometrarnas värld.

Vi står stærkt i den kommende storm

Frankrig har netop stemt for et forslag som forbyder indenrigs-ruteflyvning på under 2 timer i tilfælde af, at der findes tog-alternativ. En lille sætning, men store konsekvenser.

Kold luft, sol og vind.

Lørdag d. 10. april var vejret i det sydlige Sverige og Danmark præget af kanonvejr – kold luft, sol og vind gav fantastiske skygader som ikke overudviklede. Det gav masser af meget lange flyvninger og en enkelt svensk rekord.

Tabell, sticka eller ring – historien om “best speed”

För 30-40 år sedan satt det en MacCready-ring i alla segelflygplan. Idag är den ofta utslängd. Det enda som påminner oss om ringen är att det värde vi ställer in i ”komputtern” för att ge farten vi ska hålla benämns ”MC”, som en påminnelse om Paul MacCready och hans ring. Och ändå är det inte MacCready som ska ha hela äran av att ha ”uppfunnit” teorin för bästa fart.

Jonker JS3: En nordisk salgssucces?

Der flyver allerede 4 fly i Norden. Nu kan den nordiske agent tilføje yderligere 7 ordrer til bestillings-listen – alle med den kommende elektriske selvstarts-version.

VW ID4 vs Tesla 3 i trailer-test

Sidste sensommer testede vi Tesla 3 Long Range som ”første realistiske” elbil for en transportkrævende svæveflyve-pilot. Resultatet var imponerende godt for den amerikanske game-changer. Men Tesla er ikke længere eneste alternativ. Må vi præsentere: VW ID4

Pik 20 E: Finsk selvstart i retrospekt

Svenske Jari Hyvarinen har ejet en PIK 20 E i flere år, Her er hans oplevelse med finsk selvstart - i retrospekt. Han har nemlig solgt den efter næsten 10 års ejerskab.

Svæveflyvning – det er noget jeg vil!

Jens Hansen er ny formand for Dansk Svæveflyver Union. Han blev fanget ind i svæveflyvningen for 30 år siden og har aldrig kigget tilbage

Nyt: Køb og salg-sektion på Nordicgliding.com

Skal du sælge eller købe flyvemaskine, instrumenter eller reservedele? Få gratis kontakt med køber eller sælger i det kendte NG.com-univers.

Lange flyver endelig med ny 21,5 m-Antares

Video fra testflyvning: Drømmen om bedre performance i svagt og middelstærkt vejr kan endelig opfyldes med jomfruflyvning af ny Antares-ydervinge.

Drømmen om frihed

En dansk andelsgruppe på 3 piloter har bestilt en selvstartende ASG 32 MI. ”Det skulle altså bare være et Schleicher-fly”, siger Luise Bruen fra Kalundborg Flyveklub om valget.

Danske Peter Eriksen er ny præsident for IGC

Den nordiske rolle og indflydelse i internationalt idrætsliv styrkes markant med valget af Peter Eriksen til Præsident for IGC, International Gliding Commission

Full motion Simulator til Folket

“Full Motion Simulator” – det er et koncept som tidligere har været reserveret til yderst kostbare professionelle simulatorer i de store luftfartsselskaber. Nu forsøger danske Christian Øelund at kombinere Condor-simulatoren med Virtual Reality og bevægelig base.  Perspektiverne – og slutprisen – er lovende.

Fortsat fornøjet med Mini LAK FES

Norske Trygve Rushfeldt har nu fløjet et par hundrede timer i sin elektrisk selvstartende Mini-LAK FES. Anvender man flyet som det er tænkt, er det et nydeligt koncept, siger han.

 

 

 

For den ekstra interesserede:

Christian anvender SimTool, som er et program der kører i baggrunden og kigger på telemetry data som spil/programmer outputter, og behandler dette til noget der kan sendes videre til en motion-simulator.
Ud over selve SimTool programmet skal man også bruge et abonnement til Xsimulator, som leverer plugins til SimTools og fortæller SimTool hvor det skal kigge for at finde Telemetry Data for forskellige spil/programmer.
Man skal så derefter selv konfigurere op hvordan denne data skal bruges til ens specifikke motion-simulator.